FYNE AUDIO F702SP - kolumny podłogowe

  • Dodaj recenzję:
  • Producent: Fyne Audio
  • Dostępność: Prosimy o mail w celu potwierdzenia terminu realizacji - kontakt@premiumsound.pl Prosimy o mail w celu potwierdzenia terminu realizacji - kontakt@premiumsound.pl

  • Czas realizacji: Na zamówienie
  • para
  • 62 999,00 zł / para
  • Niedostępny
  • Oblicz_raty_duckblue
Fyne Audio F702SP

Ci z nas, którzy byli świadkami narodzin szkockiej marki głośników Fyne Audio w 2017 r., mieli wielkie oczekiwania. Aby zbudować udaną markę, potrzeba czegoś więcej niż nadziei i dobrych chęci, ale nowicjusz rozpoczął życie z wbudowaną przewagą – jego dyrektorzy założyciele i kluczowi pracownicy pracowali wcześniej w Tannoy i innych uznanych firmach audio.

Mimo to, szybkie tempo, w jakim Fyne Audio rozszerzyło swoje portfolio z początkowych ośmiu modeli stereo do zdumiewających 33 modeli dzisiaj, sprawiło, że niejeden obserwator branży drapie się po głowie. To prawie tak, jakby firma nadrabiała stracony czas. Niektórzy zastanawiali się, czy taka strategia jest zrównoważona, czy oferując tak dużą liczbę produktów, firma nie rozprasza się zbyt cienko.

Trzymaj się planu

Nazwijmy to tupetem lub pychą, ale Fyne Audio trzyma się planu i teraz wprowadza na rynek dwa kolejne modele, wersje SP lub Special Production swoich uznanych głośników wolnostojących F702 i F703. Dodanie inicjałów SP do istniejących modeli głośników to melodia, którą Fyne Audio grało już wcześniej w kilku swoich seriach.

Mniejszy z dwóch nowych głośników, F702SP, kosztuje 12 000 funtów, czyli o 3000 funtów więcej niż zwykły F702. Za dodatkową opłatą kupuje się komponenty, które są w zasadzie bezpośrednio z flagowej serii głośników F1 firmy; lepsze przetworniki, kriogeniczny crossover z wyższej jakości komponentami, okablowanie Neotech i inny montaż podstawy. Zmiany dodają siedem kilogramów, zwiększając wagę na szafkę do 37,5 kg. 

Widok biegunowy

Testowe egzemplarze F702SP zostały wykończone białym lakierem fortepianowym. Alternatywami są fortepianowa czerń, fortepianowy orzech i satynowy orzech. Jeśli subiektywna jakość dźwięku jest obszarem spornym, osądy estetyczne są absolutnym polem minowym. Fyne Audio przyznaje, że raczej niekonwencjonalny wygląd ich flagowej serii głośników F1 ma tendencję do polaryzowania opinii i mówi, że dwa F700SP są odpowiedzią, która ma na celu zapewnienie wydajności typu F1 w bardziej konwencjonalnym, a zatem bardziej atrakcyjnym opakowaniu. Udało im się to, przynajmniej z wizualnego punktu widzenia; mając nieco ponad metr wysokości i 30 cm szerokości, F702SP z dwoma 20,3-centymetrowymi (8-calowymi) przetwornikami jest wystarczająco konwencjonalny, aby być uspokajającym, ale wystarczająco inny, aby być interesującym. 

Boki i góra o grubości 15 mm, wykonane z prasowanej sklejki brzozowej o wysokiej gęstości, są wygięte do tyłu, tak że przegroda (o grubości 18 mm) i znacznie węższy tylny panel są jedynymi równoległymi powierzchniami. To strategia projektowa, która pomaga zapobiegać powstawaniu fal stojących. Wewnętrzne przegrody i wzmocnienia zapewniają usztywnienie ścianek obudowy, ale materiał tłumiący jest stosowany w minimalnym stopniu. Fyne Audio jest jednym z kilku producentów głośników, którzy wolą pracować przede wszystkim z wytrzymałością i natywną odpowiedzią częstotliwościową sklejki.

Na podstawie tylnego panelu F720SP znajdują się dwa zestawy zacisków WBT, wraz z małym radełkowanym zaciskiem śrubowym dla użytkowników, którzy chcą uwzględnić głośniki w schemacie uziemienia systemu. Dostępne są zworki wykonane z kabla Neotech.

Gdzie jest głośnik wysokotonowy?

Osoby niezaznajomione ze sztuczką Fyne Audio mogą spojrzeć na dwuipółdrożne F702SP i zastanawiać się, gdzie jest głośnik wysokotonowy. Odpowiedź brzmi: gdzie mógłby być korektor fazowy, w środku górnego z dwóch przetworników. Głośnik wysokotonowy nie jest konwencjonalnym przetwornikiem z bezpośrednim radiatorem, ale przetwornikiem kompresyjnym z kopułką magnezową, który emituje dźwięk przez tubę koncentryczną z otaczającym ją stożkiem wielowłóknowym przetwornika średniotonowego. Fyne Audio nazywa to ustawienie IsoFlare, a w F702SP skutkuje to parą przetworników, która zachowuje się jak źródło punktowe od swojego podziału z głośnikiem niskotonowym przy 250 Hz do ponad 30 kHz. 

Głośnik średniotonowy ma płytkie wgłębienia lub rowki wciśnięte w obwód, co według Fyne Audio zmniejsza energię i koloryzację padającego ruchu. Dolny głośnik ma identyczne rowki, ma korek fazowy w środku i jest obciążony podwójną komorą z dolnym portem. Otwór portu jest wyśrodkowany nad stożkiem tractrix na górnej powierzchni cokołu, rozpraszając energię basową w zakresie 360 ​​stopni. Dwupoziomowy cokół w F702SP jest solidniejszy niż standardowy F702; grubsze frezowane aluminium i grubsze obudowy nóżek dodają masy, stabilności i wyglądu, który mówi o jakości. Dołączony sterownik Allena reguluje czarne stożkowe nóżki i kubki ze stali od góry. F702SP prezentuje wzmacniacze o nominalnym obciążeniu ośmiu omów i ma deklarowaną wydajność 92 dB. Niektórzy mogą być skuszeni, aby spróbować wzmocnienia triodowego single-ended, chociaż Fyne Audio sugeruje, że wymagane jest minimum 30 watów i maksimum 200.

Porozmawiajmy o ewolucji

Dzisiejsza seria Fyne F700 wykazuje uderzające powierzchowne podobieństwo do wolnostojącego głośnika Definition 700 firmy Tannoy z 1993 r. Szef ds. projektowania w Fyne Audio, dr Paul Mills, wydaje się od jakiegoś czasu udoskonalać podstawową konstrukcję tego głośnika. Nawiasem mówiąc, tej uwagi nie należy traktować jako krytyki. Można wskazać kilka obecnych modeli głośników innych producentów, których rodowód można prześledzić równie daleko wstecz.

Kiedy w grudniu 2019 roku oceniałem wczesną parę standardowych F702, wyraziłem zastrzeżenia co do ich wyrafinowania brzmienia i widocznego szwu obudowy pod błyszczącym wykończeniem. Później większy F703 zapewniał znacznie bardziej satysfakcjonującą jakość dźwięku, ale wykazywał tę samą wadę wykończenia obudowy – nie jest to wielka sprawa, ale mimo to zaskakująca. Szef sprzedaży Fyne Audio, Max Maud, twierdzi, że wczesne problemy z jakością obudowy zostały dawno rozwiązane. Z pewnością konstrukcja i wykończenie egzemplarzy testowych potwierdziły to twierdzenie, okazując się nieskazitelne po dokładnym zbadaniu od stóp do głów. F702SP nie powodowały również żadnych ssania zębów z perspektywy brzmienia. Natychmiastowe wrażenia słuchowe – zmysły naturalnie w stanie wysokiej gotowości na niewłaściwe zachowanie – były takie, że oczywista dbałość o szczegóły w brzmieniu zaowocowała odpowiednio konkurencyjnym poziomem wyrafinowania brzmienia.

F702SP umieszczono metr od ścian bocznych i 80 cm od ściany przedniej. Napędzały je monobloki Quiescent T100MPA o mocy 130 W, a źródłem sygnału był streamer Grimm MU1 i gramofon Origin Live Sovereign S za pośrednictwem przetwornika cyfrowo-analogowego Mola Mola Tambaqui oraz przedwzmacniacza gramofonowego Mola Mola Lupe. Za przełączanie i tłumienie odpowiadał zbalansowany przedwzmacniacz liniowy icOn4PRO.

Jest coś w brzmieniu F702SP, co jest natychmiast i trwale atrakcyjne. Dostarczają one zaskakująco wysoki poziom ekspresji dynamicznej i łączą go z podobnie najwyższej klasy spójnością obrazowania, aby wygenerować niemal namacalne poczucie obecności wykonawcy, które odróżnia dobrze działającego głośnika od przeciętnego.

Wyrażenie dynamiczne

Dr Mills należy wyraźnie do stosunkowo niewielkiej grupy projektantów głośników, którzy rozumieją, że ekspresja dynamiczna lub moc pozwala systemowi audio przekonać ludzki mózg do uwierzenia w iluzję dźwięku na żywo. F702SP początkowo wydają się wysunięte do przodu w średnim zakresie częstotliwości, ale po dłuższym słuchaniu staje się jasne, że psychoakustyka płata figle. W rzeczywistości są wysunięte do przodu wszędzie, od niskich do najwyższych tonów; możemy zauważyć najpierw średnie tony, ponieważ to część pasma audio, na którym jesteśmy genetycznie zaprogramowani, aby się skupiać. To, co nadaje F702SP poczucie niepohamowanego napędu i dynamiki, to nie średni zakres wybijający się o kilka dB, ale wysoki poziom transferu energii, który sprawia, że ​​wiele alternatyw w tym przedziale cenowym brzmi w porównaniu raczej płasko i rzeczowo.

Dłuższe sesje odsłuchowe z już testowanymi próbkami potwierdziły, że dzieło dr. Millsa skłania się ku dostarczaniu zaangażowania muzycznego i przyjemności, a nie transkrypcji ostatniej iskry analitycznych szczegółów. Nie oznacza to, że wybór jest binarny dla każdego, kto ma 12 000 funtów palących dziurę w kieszeni. F702SP osiągają poziom przejrzystości, który uważam za ogólnie konkurencyjny, ale – i oto jest to ponownie – ten wysoki poziom transferu energii pozwala F702SP brzmieć zarówno uwodzicielsko muzykalnie, jak i również bardziej wydajnie niż twierdzenie Fyne Audio o zmierzonych 92 dB.

Powrót do basów-ics

Nic dziwnego, że rozszerzenie niskich tonów F702SP, deklarowane -6 dB przy 29 Hz, jest pochlebione przez transfer energii. Odtwarzanie basów jest mocne, na palcach i dobrze teksturowane, a port skierowany na podłogę sprawia, że ​​głośniki są mniej wybredne w kwestii umiejscowienia niż wiele konstrukcji z portem przednim lub tylnym, które wymagają ostrożnego pozycjonowania, jeśli nie mają nadmiernie pobudzać węzłów pomieszczenia i brzmieć dudniąco.

Koncentryczny głośnik wysokotonowy i średniotonowy oferują podobnie silne wyrafinowanie. Jak oceniono subiektywnie w warunkach domowych pokoju odsłuchowego, dyspersja i przekazywanie przy 1,8 kHz brzmiały równomiernie i bezproblemowo, podczas gdy połączone przetworniki nie wykazywały śladu „pucharkowatości” lub nosowości, która psuje niektóre inne konstrukcje przetworników koncentrycznych. Złożone mieszanki niskich i wysokich częstotliwości, takie jak najwyższe nuty fortepianu i piccolo, były traktowane w sposób słodki i pozbawiony ziarnistości. W przeciwieństwie do serii F1, F702SP nie są wyposażone w potencjometr do tłumienia lub wzmacniania dostarczania HF, ale ich wydajność w okresie testowym świadczyła o dobrze wyważonym dostarczaniu energii HF w pomieszczeniu i nie żałowałem braku potencjometru trymującego.

Biorąc pod uwagę koncentryczny układ przetworników, F702SP powinny być w stanie tworzyć obrazy dźwiękowe o wysokim stopniu solidności i stabilności, którym towarzyszy wyraźne wyrafinowanie w warstwowaniu i percepcji głębi. I tak też zrobiły, ich zdolności w tym aspekcie wykonania dźwiękowego wzmacniały wrażenia ze słuchania większości materiałów. To, co można by uznać za proste utwory, takie jak nagrania tria jazzowego, zostało dostarczone z odpowiednimi pozornymi wymiarami i intymnością, podczas gdy wielkie pejzaże dźwiękowe, takie jak te namalowane przez Royal Concertgebouw Orchestra w jej nagraniu Decca Turangalila Symphony Messiaena, zostały poddane pełnej mierze. F702SP skalują się z dużej litery S; zapraszają słuchaczy do docenienia ogromnej wielkości zasobów pod kontrolą dyrygenta Riccardo Chailly'ego, przy jednoczesnym niskim subiektywnym poziomie maskowania zniekształceń, umożliwiając jednocześnie łatwe śledzenie poszczególnych wykonawców, szczególnie w niezwykle dużej sekcji perkusyjnej. Najlepsza w swojej klasie dynamiczna ekspresja była wisienką na torcie tej orkiestrowej kompozycji, nadając perkusyjnym crescenda Messiaena bardzo satysfakcjonującą wagę i moc.

Ikonoklazm

Pomimo wyglądu „Marmite”, seria F1 firmy Fyne Audio składająca się z pięciu głośników jest bardzo popularna, a średnio 500-600 par jest dostarczanych klientom rocznie, według Maud. Jednak dystrybutorzy i sprzedawcy detaliczni na całym świecie twierdzą, że mogliby sprzedać jeszcze więcej głośników, gdyby dźwięk typu F1 można było umieścić w bardziej atrakcyjnym wizualnie opakowaniu. Maud mówi, że seria F1 nadal będzie na czele katalogu produktów Fyne Audio. Ich wygląd może być nietypowy – wręcz obrazoburczy – ale są łatwo rozpoznawalnym i nieomylnym oświadczeniem marki o wzornictwie.

Mieszkałem z F702SP zbyt krótko; Fyne Audio chciało, aby para demonstracyjna wróciła, aby zaprezentować je na Bristol HiFi Show. Był to jednak wystarczający czas, aby docenić ich niezwykłe połączenie żywej i ujmująco muzycznej wydajności oraz pięknego wyglądu. F702SP z pewnością udowodnią, że gra Fyne Audio na wydajności typu F1 w bardziej konwencjonalnej obudowie jest ściśle zgodna z nastrojami klientów. 

 

Dane techniczne

  • Typ systemu: 2 ½ drogi
  • Zalecana moc wzmacniacza (W RMS): 30 – 200
  • Maksymalna moc obsługi (W): 400
  • Ciągła moc robocza (W RMS): 100
  • Czułość (2,83 V @ 1 m): 92 dB
  • Impedancja nominalna: 8 Ohm
  • Pasmo przenoszenia (typowo -6 dB w pomieszczeniu): 28 Hz – 34 kHz
  • Komplet jednostki napędowej:
  • 1 x 200 mm przetwornik źródła punktowego IsoFlare™, wielowłóknowy stożek basowo-średniotonowy, zawieszenie FyneFlute™ z 25 mm głośnikiem wysokotonowym z kopułką magnezową, system magnesów ferrytowych. 
  • 1 x 200 mm wielowłóknowy stożek basowo-średniotonowy, zawieszenie FyneFlute™.
  • Częstotliwość podziału: 250 Hz i 1,8 kHz
  • Typ zwrotnicy: pasywna, dwuprzewodowa, o niskiej stratności, dolnoprzepustowa 2. rzędu, górnoprzepustowa 1. rzędu, poddana obróbce kriogenicznej.
  • Wymiary – wys. x szer. x gł.: 1126 x 439 x 443 mm 
  • Waga – każdy: 37,5 kg 
  • Wykończenia: Orzech naturalny / Orzech fortepianowy połysk / Czarny fortepianowy połysk / Biały fortepianowy połysk


Zadaj pytanie dotyczące produktu. Nasz zespół z przyjemnością udzieli szczegółowej odpowiedzi na zapytanie.